De Negen Inzichten van De Celestijnse Belofte
Freddie
In deze blog komt de essentie van Negen Inzichten, die worden beschreven en benoemd in de spirituele avonturenroman 'De Celestijnse Belofte' van James Redfield, aan bod.
Over De Celestijnse Belofte: "De Celestijnse Belofte geeft inzicht in de onschatbare waardde van het toeval en in de cruciale veranderingen die de mensheid te wachten staan. Auteur James Redfield geeft blijk van groot psychologisch inzicht en verbindt dat op unieke wijze met de eeuwenoude mystieke traditie.
Zo ontsluiert de roman De Celestijnse Belofte de ideeën die op dit moment de wereld in verandering brengen. Het is een betoverende avonturenroman waarin de lezer met eeuwenoude wijsheid en spirituele ervaringen op een herkenbare en persoonlijke manier in contact wordt gebracht."
Het Eerste Inzicht
KRITISCHE MASSA
Er vindt in de menselijke samenleving een nieuw spiritueel ontwaken plaats, een ontwaken dat wordt teweeggebracht door een doorslaggevende hoeveelheid individuen die hun leven ervaren als een spirituele ontplooiing, een ontwikkelingsreis waarin we worden geleid door geheimzinnige toevalligheden.
Het Eerste Inzicht is het inzicht van het ontwaken, en het richt zich op de geheimzinnige toevalligheden die zich in ieders leven voordoen. Natuurlijk hebben we, eeuwenlang, dergelijke voorvallen afgedaan als louter toeval en bijgevolg hechten we er geen betekenis aan. Maar wanneer we onze gedachtewereld ervoor openstellen, beginnen we verschijnselen te ervaren die we niet van ons af kunnen zetten en niet terzijde kunnen schuiven. Waarom, bijvoorbeeld, worden we op een ochtend wakker en denken aan een oude vriend, terwijl we later op de dag juist van die persoon een telefoontje krijgen? Waarom leidt een toevallige ontmoeting met precies de juiste persoon op precies het juiste moment vaak tot een grote vooruitgang in onze carrière, onze relaties, tot een groter bewustzijn van onze innerlijke gaven?
De Zwitserse psycholoog Carl Jung noemde dit verschijnsel synchroniciteit, het waarnemen van betekenisvolle toevalligheden in het leven, en we kunnen niet bij deze voorvallen stilstaan en ze overdenken zonder er een direct bewijs in te gaan zien van een goddelijke kracht die bij ons leven betrokken is. We bevinden ons niet slechts per ongeluk in dit bestaan, waarbij we een zinloos toneelstuk zouden opvoeren. Ons leven heeft een bedoeling. We schijnen te worden geleid door een mysterieuze voorzienigheid.
Een dergelijke synchroniciteit valt achteraf gezien gemakkelijk te ontdekken, wanneer we terugkijken op de noodlottige wendingen in ons verleden: de ervaringen in het gezin waardoor we gevormd werden, de mensen die onze vroegste interesses en opleidingskeuzes hebben beïnvloed, de splitsingen in de wegen die hebben geleid tot waar we ons vandaag bevinden. Het is veel moeilijker om dit bewustzijn volledig werkzaam te laten blijven in het heden. Wie zullen we vandaag ontmoeten? Welke informatie komt er wellicht aan die onze levensrichting zal verleggen?
We willen onmiddellijk meer van het proces begrijpen, meer weten van waar de geheimzinnige toevalligheden ons heen voeren. We vragen ons zelfs af: zijn ze wel echt, is onze waarneming van synchroniciteit werkelijk van belang? Het zijn vragen die ons direct bij Het Tweede Inzicht brengen.
Het Tweede Inzicht
HET LANGERE NU
Dit ontwaken staat voor het scheppen van een nieuw, vollediger wereldbeeld, dat een vijfhonderd jaar oude preoccupatie met wereldse zaken en comfort vervangt. Hoewel de ontwikkeling van de technologie een belangrijke stap was, ons ontwaken voor de toevalligheden in het leven stelt ons open voor de ware bedoeling van het menselijk leven op deze planeet en de ware aard van ons universum.
Het Tweede Inzicht treedt op wanneer we het historische belang van ons ontwaken inzien. We zien dan dat we eeuwenlang in een slaaptoestand van wereldse gerichtheid verkeerden, en dat het gewaarworden van de 'Celestijnse momenten' betekent dat we ontwaken uit een preoccupatie met materiële zekerheid en comfort.
De Europese Renaissance begon toen we het vertrouwen verloren in het vermogen van de middeleeuwse geestelijkheid om onze spirituele werkelijkheid te beschrijven. We schiepen een situatie waarin de wetenschap het mandaat kreeg de wereld om ons heen te onderzoeken en onze spirituele aard te ontdekken. Tot voor kort richtten wetenschappers zich enkel en alleen op het ontdekken van de krachten die geacht werden onze wereld te bepalen.
Maar het verlies aan duidelijkheid dat werd teweeggebracht door de val van de geestelijkheid schiep een diepe existentiële onzekerheid. Wat was de werkelijke bedoeling van het menselijk leven? We verzachtten ons gevoel van onzekerheid door ons voornamelijk bezig te houden met een ander doel: materiële vooruitgang. We besloten om ons maar in die Aarde van ons te schikken en onze omstandigheden op het fysieke vlak te verbeteren - tenminste totdat we onze ware spirituele toestand zouden leren kennen.
Tijdens de Industriële Revolutie gingen we er technologisch zeer op vooruit, hetgeen het idee van wat 'vooruitgang' was opnieuw bevestigde. Onze behoefte aan spirituele kennis ging haast verloren. Terwijl we ons voornamelijk bezighielden met wereldlijke aangelegenheden, aanvaardden we de illusie dat we in een rationeel en voorspelbaar universum leefden, waarin toevallige gebeurtenissen geen betekenis hadden.
In de laatste decennia van onze eeuw begon, onder leiding van de wetenschap zelf, dit van een spiritueel mysterie verstoken wereldbeeld uiteen te vallen. We begrijpen Het Tweede Inzicht als we de historische impuls, die leidde tot een nieuwe, mysterieuzere, spirituelere kijk op het leven, onderkennen.
Het Derde Inzicht
EEN KWESTIE VAN ENERGIE
We ervaren nu dat we niet in een materieel universum leven, maar in een universum van dynamische energie. Al wat bestaat is een gewijd energieveld dat we kunnen voelen en intuïtief kunnen waarnemen. Bovendien kunnen wij, mensen, onze energie projecteren door onze aandacht in de gewenste richting te laten gaan ('de energie stroomt naar waar de aandacht heengaat'), waarbij we andere energiesystemen beïnvloeden en het tempo waarmee de toevalligheden in ons leven voorkomen verhogen.
Het werk van Albert Einstein in de vroege twintigste eeuw luidde de doodsklok voor de oude, wereldlijke kijk op de wereld. Sinds het midden van de achttiende eeuw had de wetenschap ons universum beschouwd volgens de mechanische theorieën van Isaac Newton. Volgens Newton werd de materie en de atomen waaruit ze is opgebouwd geacht te bestaan uit vaste stof, die reageerde volgens onveranderlijke natuurlijke wetten.
Newton stelde dat we leefden in een universum dat, als een uurwerk, nauwkeurig bijeen werd gehouden. Elke actie in dit universum werd geacht het gevolg te zijn van een waarneembare fysieke oorzaak, net als biljartballen die op een voorspelbare, ordelijke wijze van elkaar wegkaatsen. Melkwegstelsels, sterren, planeten, alles bleef ordelijk in beweging door de zwaartekracht, een aantrekkingskracht die ervoor zorgde dat hemellichamen om een grotere kern heen bleven cirkelen. Newtoniaanse ideeën leidden tot de illusie dat het universum van elk mysterie verstoken is.
Toen zette Einstein, met een serie verrassende inzichten, onze wereld op z'n kop. Einstein toonde aan de materie uiteindelijk niet vast is. In feite is materie samengebalde energie die vorm gekregen heeft. Einsteins andere ontdekkingen waren even transformerend. Tijd is geen constante, maar gerelateerd aan de massa of de snelheid van een bepaald voorwerp. Andere onderzoekingen in de natuurkunde hebben deeltjes ontdekt die op twee plaatsen tegelijkertijd verschijnen, of verdwijnen en weer verschijnen op plaatsen die volgens de wetten van het Newtoniaanse wereldbeeld volkomen ontoegankelijk zijn.
Langzaamaan stellen we ons open voor het mysterie van dit universum. We leven in een universum van dynamische energievelden, een dynamisch universum waarin wijzelf zijn opgenomen. We zijn complexe energiesystemen, we zijn energievelden die ons fysieke lichaam overstijgen en zich uitstrekken om andere energiesystemen aan te raken en te beïnvloeden.
Het Vierde Inzicht
DE STRIJD OM DE MACHT
Maar al te vaak sluiten mensen zich af van de hogere bron van deze energie en voelen zich daardoor zwak en onzeker. Om energie te verwerven zijn we geneigd anderen te manipuleren of hen te dwingen ons aandacht en dus energie te geven. Wanneer we anderen op die manier succesvol overheersen, voelen wij ons sterker, maar zij blijven verzwakt achter en vechten vaak terug. Het wedijveren om schaarse menselijke energie is de oorzaak van alle conflicten tussen mensen.
Een grote bijdrage die door de hedendaagse psychologen - Carl Jung, Otto Rank, Eric Newman en Eric Berne - werd geleverd, bestond eruit dat ze aantoonden dat mensen geneigd zijn zich te laten drijven door een diepe onzekerheid. We voelen ons alleen en zoeken de zekerheid die we ontlenen aan het bevestigd worden door anderen. We willen het gevoel hebben dat anderen onze inzichten en ons standpunt goedkeuren en zich er zelfs naar voegen. We proberen die bevestiging subtiel af te dwingen door greep te krijgen op de gedachten en meningen van degenen om ons heen.
Wanneer we het vanuit onze eigen ervaring bekijken herkennen we dat gevoel allemaal. Als we alleen zijn, zijn we vaak bedrukt, onzeker omtrent onze waarde of status. Maar als we bij iemand zijn die ons aandacht geeft, die met overgave luistert naar wat we te zeggen hebben, voelen we ons versterkt, opgewekt zelfs. De gedachten lijken makkelijk te stromen, er ontstaat helderheid omtrent wie we zijn. Dat is het gevoel dat ons lokt en motiveert. Vanaf onze vroegste jeugd maken we ons manieren eigen om op elkaar te reageren, waarbij we anderen zo manipuleren dat ze zich naar onze meningen voegen.
We hebben ook ervaren hoe iemand anders erop uit kan zijn ons gevoel omtrent wie we zijn of wat we weten te ondermijnen, teneinde ons zodanig in verwarring te brengen dat we ons naar hen voegen. Wanneer we ons verzetten tegen dit gevoel dat we nietig verklaard of ondermijnd worden, ontstaat er vaak onenigheid die moeilijk valt op de lossen.
Deze negatieve wisselwerking is in menselijk kwesties algemeen, maar als we het vanuit de energetische dynamica bekijken beginnen we die wisselwerking te doorzien. Wanneer we iemand dwingen zich naar ons te voegen, zuigen we in feite energie weg uit het energieveld van de ander, teneinde bij onszelf een toename van energie teweeg te brengen. Maar we weten inmiddels dat we niet onze toevlucht hoeven te nemen tot het weghalen van aanvullende energie bij anderen. We hebben een andere bron van spirituele energie die ons ultieme zekerheid kan bieden.
Het Vijfde Inzicht
DE BOODSCHAP VAN DE MYSTICI
Onzekerheid en geweld komen ten einde wanneer we een intieme verbinding ervaren met de goddelijke energie in ons binnenste, een verbinding die door mystici uit alle tradities genoemd wordt. Een gevoel van lichtheid, opwaartse kracht en een aanhoudend gevoel van liefde is de maatstaf voor deze verbinding. Als aan die maatstaf wordt voldaan, is de verbinding echt. Zo niet, dan doet men maar alsof.
Elke godsdienst kent een aantal mystieke denkers die verder keken dan het dogma van die godsdienst, teneinde de innerlijke, door ervaring verworven waarheid te ontdekken. Deze mystici hebben één gemeenschappelijke boodschap: elk van ons heeft toegang tot een verbinding met de Goddelijke energie. We dienen een bewuste keuze te maken om open te staan voor die verbinding, een keuze die diep van binnen tot stand komt en volkomen wordt doorvoeld.
De mystici beschrijven de aard van deze verbindende ervaring en geven ons daarbij verscheidene nauwkeurige maatstaven waar we het resultaat van ons eigen streven aan kunnen afmeten. Ten eerste beschrijven de mystici het ervaren van een opwaartse kracht, een gevoel van plotselinge 'lichtvoetigheid'. Sommige mystici, naar verluidt, zweefden zelfs tijdens deze extatische toestand.
Een andere maatstaf is een gevoel van euforie, vreugde en vrede - een vrede die onafhankelijk is van iemands eigen persoonlijke levenssituatie maar de mens bevrijdt van elke gehechtheid aan resultaten. Als men op een dergelijke wijze bevrijd is, handelt en creëert men vervolgens naar eigen geweten.
Ten slotte, het vaakst beschreven als kenmerk van een ware innerlijke verbinding met het Goddelijke, is er een gevoel van liefde. Deze ervaring houdt niet slechts in dat je jezelf voorhoudt dat je 'liefdevol' bent of zou moeten zijn. Ze is de werkelijke beleving van een staat van liefde. Dit wordt waak verkeerd begrepen, omdat we gewend waren te denken dat liefde een onderwerp nodig heeft. We houden van een partner, een kind, een ouder of zelfs van een activiteit. Maar deze liefde is liefde zonder enig onderwerp. Het is een aanhoudend gevoel van eenheid met God.
Deze maatstaven geven aan of we ons al dan niet openstellen voor de energie die ons van binnenuit ter beschikking staat. Wanneer die verbondenheid eenmaal ervaren wordt is ze onmiskenbaar. We beginnen aan kracht te winnen, niet door het respect van anderen, maar door onze eigen innerlijke bron die ons leidt bij de zoektocht naar onze spirituele levensopdracht.
Het Zesde Inzicht
HET VERLEDEN OPHELDEREN
Hoe meer we verbonden blijven, des te meer we ons er direct van bewust van worden wanneer we de verbinding kwijtraken, meestal wanneer we onder spanning staan. Op die momenten wordt onze eigen specifieke manier om energie bij anderen weg te halen zichtbaar. Zodra onze manipulaties eenmaal tot ons eigen bewustzijn zijn doorgedrongen, wordt onze verbinding stabieler en dan kunnen we ons eigen groeipad in dit leven ontdekken, én onze spirituele levensopdracht, de persoonlijke manier waarop we een bijdrage aan de wereld kunnen leveren.
Wanneer we eenmaal onze eigen beleving van een innerlijk bron van Goddelijke energie gevonden hebben, worden we ons onmiddellijk bewust van de momenten waarop we die verbinding verliezen. Meestal komen we erachter dat het verlies van die verbinding zich voordoet tijdens periodes van stress, wanneer we ons bijzonder ongerust maken en vinden dat we de interacties in ons leven in de hand dienen te hebben.
Op dergelijke momenten wordt de bepaalde aanpak waarmee wij proberen anderen te beheersen zichtbaar. We zien een of meer van de 'beheersingsdrama's' die ook kunnen worden omschreven als 'machtsspelletjes'. Deze aanpak om de situatie meester te worden doorloopt een reeks, van agressief tot passief gedrag. Als we bijvoorbeeld proberen aandacht, dus energie, van een ander te krijgen door hem of haar een schuldgevoel te bezorgen, omdat ze niet genoeg of niet het 'juiste' voor ons doen, kunnen we worden beschreven als een 'arme ik' of 'slachtoffer'.
Als we, aan de andere kant, proberen anderen op een minder passieve manier te beheersen, door afstandelijk, gesloten en vaag te blijven - in de hoop dat ze achter ons aan lopen teneinde ons te doorgronden - en op die manier energie van hen verwerven, dan spelen we de 'afstandelijke'.
Een agressievere vorm van gedrag is de poging anderen te beheersen door 'de opgeheven vinger', en te zorgen dat de ander zich in verlegenheid gebracht en in de gaten gehouden voelt, een stijl die wordt gekarakteriseerd als het gedrag van de 'ondervrager'. Ten slotte komen we bij de agressiefste vorm van machtsspel: de 'bullebak', die, uiteraard, energie verwerft door anderen zo bang te maken dat ze hem of haar wel aandacht moeten geven.
Als we willen vermijden dat we in dit 'machtsspel' vervallen, dient ieder van ons eerst zijn of haar eigen 'spel' of 'drama' vast te stellen. Het komt voor dat we meerdere soorten machtsspel gebruiken, maar het gaat er om dat we weten wanneer we deze vormen van manipulatie aanwenden. En waarom? Omdat elke onbewuste gewoonte die volledig tot het bewustzijn wordt toegelaten, losgelaten wordt. Daarna kunnen we beginnen de periodes waarin we in een toestand van verbondenheid, vertrouwen en liefde verkeren te verlengen - waarbij we ons openstellen voor ons werkelijke levensdoel, onze spirituele levensopdracht.
Zodra we ons het 'machtsspel' bewust worden en verbonden blijven met onze innerlijke energiebron, staat het ons vrij om onszelf en ons leven op een waarachtiger manier in ogenschouw te nemen. Eerst zien we dan hoe de dynamiek in onze vroegste gezinssituatie ons machtsspel versterkte en de machtsstrijd met de gezinsleden leven inblies. Daarna kunnen we aan die strijd voorbij gaan, teneinde de spirituele bedoeling erachter te gaan zien.
We dienen wat afstand te nemen en ons af te vragen: waarom was ik daar, voor welke levenskwesties werd ik geacht ontvankelijk te worden? Om die vraag te onderzoeken moeten we de levenshouding van onze beide ouders bekijken. Waar, kunnen we ons afvragen, stond mijn vader voor? Wat waren zijn sterke kanten en prestaties? En wat verwachtte hij van het leven dat hij nooit verwierf?
Op dezelfde manier dienen we het leven van onze moeder te bekijken en ons precies dezelfde vragen te stellen over haar. Waar draaide het om in haar leven? Wat wilde ze in de wereld tot stand brengen, afgezien van de vraag hoe succesvol ze daarin was?
Vanuit die analyse kunnen we een impuls zien waarmee we ter wereld kwamen, twee gezichtspunten die we in onze vroegste jeugd met elkaar wilden integreren. We zien twee benaderingen van het leven die tot op zekere hoogte verschillend waren, misschien zelfs tegengesteld. Toch kwamen we juist daar terecht teneinde de waarheden waarnaar onze ouders leefden tot een hogere vorm om te zetten en tot synthese te laten komen.
Dat is het spirituele proces waardoor de ene generatie de werkelijkheid die ze erft laat evolueren naar een andere, waarachtiger vorm. Ons hele leven draait om het zoeken van de gecombineerde waarheid van onze vroegste jeugd, waarna we die waarheid voortdurend ontwikkelen tot een steeds hogere vorm, totdat het doorgeven van die waarheid onze levensopdracht wordt. Wanneer we dat eenmaal doorzien, begrijpen we dat alles wat we in ons leven meemaakten, de synchroniciteit daarin, een voorbereiding voor deze levensopdracht was. Het wordt onze manier om de wereld op een hoger plan te brengen.
Het Zevende Inzicht
JE IN DE STROOM BEGEVEN
Het kennen van onze eigen levensopdracht versterkt de stroom van geheimzinnige toevalligheden die ons naar onze bestemming leidt. We beginnen met een vraag, dan krijgen we dromen, dagdromen, spontane ingevingen die ons naar het antwoord leiden, waarin gewoonlijk synchroon wordt voorzien door de wijsheid van een andere mens.
Zodra we eenmaal de 'waarheid' die we verkondigen ontdekken, onze boodschap omtrent wat in het leven van belang is, is het moment aangebroken waarop het mysterieuze toeval, de synchroniciteit, werkelijk gaat toenemen. Voor sommigen onder ons zal de ontdekking van onze levensopdracht er misschien toe leiden dat we van baan wisselen. Anderen zullen tot de conclusie komen dat ze zich precies in de juiste positie bevinden om hun waarheid te verkondigen. Weer anderen houden wellicht hun baan, maar streven naast hun werk hun levensopdracht na. Maar in welk stadium we ons ook bevinden, we zullen zien dat de synchroniciteit in ons leven verband houdt met het nastreven van onze levensopdracht.
We gaan helderder zien hoe de geheimzinnige toevalligheden zich voordoen. Het begint met een ingeving, een voorgevoel, een mentaal beeld waarin je iets tegen iemand zegt, ergens heengaat en daarmee de aanzet tot iets geeft. Soms zien we niet het hele beeld. Maar als we op die ingeving afgaan, beginnen er andere gebeurtenissen plaats te vinden die voorbestemd lijken en gaan we zien dat we er intuïtief toe werden geleid die stap te zetten. Dit alles brengt weer andere voorgevoelens mee en zo wordt ons geopenbaard waar we heen moeten gaan om onze waarheid uit te dragen, welke groepen mensen onze boodschap nodig hebben en welke communicatievorm we dienen te gebruiken.
Dromen zijn bijzonder waardevol wanneer we onze koers bepalen. Dromen bevatten altijd de kenmerken van verhalen: een plot, er zijn personages, er gebeurt iets. Hoe vreemd de droom ook is, we kunnen het plot altijd analyseren. Wat zeggen de personages? Welke gevoelens komen er tot uitdrukking? Waarnaar zijn ze op zoek? Voor wie zijn ze op de vlucht? Neem het plot van de droom en leg dat over het plot van je leven heen. Wat zijn de overeenkomsten? Gebeurde er in jouw leven iets vergelijkbaars, waarvan je je misschien niet bewust was? Is wat er in de droom gebeurde iets dat je zou willen uitproberen? Of laat de droom je weten dat je deze manier van doen tegen elke prijs moet zien te voorkomen? We moeten altijd op berichten verdacht zijn.
Het Achtste Inzicht
INTERMENSELIJKE ETHIEK
We kunnen de frequentie van het 'toeval als gids' doen toenemen door iedereen die in ons leven komt op een hoger plan te zien. We moeten ervoor uitkijken onze innerlijke verbondenheid niet te verliezen in romantische relaties. Anderen op een hoger plan zien is vooral effectief in groepen, waarin elk lid de energie van anderen kan voelen. Bij kinderen is dit buitengewoon belangrijk voor hun eerste gevoel van zekerheid en voor hun groei. Door de schoonheid in elk gezicht te zien, verheffen we anderen tot hun meest wijze zelf en vergroten we de kans een synchroon bericht te horen te krijgen.
Terwijl onze waarneming van de toevalligheden in het leven ons leidt naar het volbrengen van onze levensopdracht, gaat het ons opvallen dat de meest synchrone berichten van andere mensen afkomstig zijn. Wanneer we precies de juiste informatie precies op het juiste moment ontvangen, komt dat meestal door de woorden of de geschriften van een ander, soms in de meest onwaarschijnlijke omstandigheden.
Maar dan rijst de vraag: hoeveel van die toevallige ontmoetingen lopen we nog mis, eenvoudig doordat we te verlegen zijn om aan die opmerking van een vriendelijke onbekende gevolg te geven, of om zelf die eerste aanzet tot een gesprek te geven? We leren uit te kijken naar de geringste kans op een toevallige boodschap, omdat we weten dat die overal vandaan kan komen.
En het gaat nog verder, we leren dat we met de kracht van onze aandacht degenen met wie we het pad kruisen op een hoger plan kunnen zien, werkelijk energie in hun richting kunnen zenden zodat ze plotsklaps een gevoel van inzicht hebben, in staat zijn hun leven en ideeën met grotere helderheid te zien, en op die manier ons misschien een belangrijke waarheid kunnen aanreiken. De techniek voor deze daad van 'verheffing' bestaat uit het je op een bepaalde manier concentreren op het gezicht van de ander. Daardoor zijn we in staat het hogere zelf, de geïnspireerde persoonlijkheid, het goddelijke in het gezicht van een ander te zien. Binnen die goddelijke wijsheid zijn zij geneigd naar voren te komen.
Deze intermenselijke ethiek kan ook worden toegepast op de interactie binnen een groep. Als ieder groepslid degene die aan het woord is op een hoger plan ziet, kan er een opzienbarend niveau van energie en inzicht bereikt worden. Op dezelfde manier kan de opvoeding, het onderwijs en de romantische betrokkenheid bij iemand een hogere spirituele betekenis aannemen. Als de mensheid op een bewust spirituele manier met elkaar in wisselwerking gaat treden, zal onze beschaving op een hogere trilling snelheid overgaan tot een volledig spirituele vorm.
Het Negende Inzicht
DE ONTLUIKENDE BESCHAVING
Terwijl wij ons allen ontwikkelen naar de optimale voltooiing van onze spirituele levensopdracht, zullen de technologische middelen voor ons voortbestaan volkomen geautomatiseerd worden, aangezien de mensen zich niet langer daarop maar op het synchrone groeiproces concentreren. Een dergelijke ontwikkeling voert de mensheid naar steeds hogere energieniveaus, waardoor uiteindelijk ons lichaam transformeert tot een spirituele vorm, en de huidige bestaansdimensie verenigd wordt met de dimensie van het hiernamaals, waarmee de cyclus van geboorte en dood ten einde komt.
Terwijl ze leert verbonden te blijven met de goddelijke energie binnenin en actief een spirituele levensopdracht nastreeft, zal de mensheid doorgaan zich te transformeren. Het Negende Inzicht gaat over de bewustwording van hoe onze beschaving evolueert.
Deskundigen voorspellen dat in de eenentwintigste eeuw de samenleving zo snel zal veranderen dat het niet vreemd meer is om vele malen van werk of zelfs helemaal van loopbaan te veranderen. We laten het industriële tijdperk achter ons en zullen, door computers en andere technologische vooruitgang, in een informatietijdperk leven. We zullen onze concentratie verleggen van het maken van de producten die voor onze beschaving nodig zijn, naar het vlug weten wat we maken moeten, wanneer we het maken moeten en hoe we het sneller kunnen doen.
Terwijl we doorgaan ons spiritueel te ontwikkelen zullen we een toenemende automatisering meemaken van de basale bestaansmiddelen en ons persoonlijk concentreren op onze spirituele zingeving. Gehoor gevend aan onze intuïtie leren we om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn teneinde anderen van onze unieke waarheid te voorzien. We zullen degenen die ons van synchrone informatie voorzien een compensatie bieden. Naarmate de automatisering voltooid is zal het 'spirituele' proces van geven de overheersende structuur van het economische leven worden.
Het leven zal dan volkomen geconcentreerd zijn op de persoonlijke ontwikkeling, die wordt geleid door de synchrone wisselwerking met anderen. Door via deze 'intermenselijke ethiek' steeds hogere energieniveaus te bereiken zal onze lichamelijke toestand verder in trilling snelheid toenemen totdat we, hier op de planeet Aarde, zuiver spirituele wezens worden. Als dat gebeurt zullen we niet alleen in een fysieke dimensie leven, maar eveneens in de dimensie van her hiernamaals. Op die manier worden de twee dimensies tot één dimensie verenigd, waarmee de kringloop van leven en dood ten einde komt.
De Spiritualiteit Aanvaarden
Wanneer we eenmaal begrijpen wat er aan de hand is, inzien hoe we bij dit dubbelzinnige proces betrokken kunnen raken en het optreden ervan in ons leven kunnen optimaliseren, zal de menselijke samenleving een spectaculaire sprong vooruit maken naar een geheel nieuwe manier van leven - een manier van leven waarin het beste van onze traditie verwerkelijkt wordt - en daarmee scheppen we een beschaving die al die tijd al in de bedoeling lag.
Als alles tegen elkaar wordt afgewogen is de toekomst die de mensheid zal scheppen onze keuze. We kunnen onze spiritualiteit aanvaarden en zingeving vinden door te ontdekken wie we zijn en waar dat toe kan leiden, of we kunnen ons inkapselen in een visioen van angst.
Wetenschappers waarschuwen dagelijks dat de menselijke samenleving niet kan doorgaan op haar huidige, onverlichte koers; dat onze gebruikelijke manier van doen ervoor zal zorgen dat onze planeet overbevolkt raakt, onze ecosystemen zal vernietigen, onze lichamen zal vergiftigen en ons subtiele klimaat zal veranderen. De wetenschap voorspelt een cyclus van enorme aardbevingen en toegenomen vulkanische activiteit. Tegelijkertijd lijken de economische ontwrichting en de beperkte regeringsuitgaven te duiden op een toename van het geweld, de misdaad en de vervreemding.
Maar op hetzelfde moment bestaat er, verborgen onder dit vooruitzicht op het allerergste, een groeiend aantal mensen dat het spirituele alternatief doorziet. In zekere zin vindt er een dramatische polarisatie van meningen plaats, en is de vraag duidelijk. Zullen we berusten in een apocalyptisch scenario voor de toekomst en ons verder verschansen in het enkel denken aan het eigenbelang op korte termijn, of zullen we bewust een toekomst van liefde en spirituele zingeving aanvaarden en mede creëren? Naar mijn gevoel naderen we de grote splitsing en bevinden de helden zich allemaal op hun plaats.